اطلاعات تکمیلی در باره ی انواع سوهان و گز آردی کرمانی ۲۸ درصدی کرمان در یونان!

در هند، ابوسفیان، که یک وب‌سایت آرشیوی PURANI DILLI WALO KI BAATEIN را مدیریت می‌کند که به غذاهای دهلی قدیم، فرهنگ و میراث اختصاص داده شده است، می‌گوید که مردم به‌طور سنتی حلوای سوهان را به عنوان یک میان وعده انرژی‌زا هنگام سفرهای طولانی حمل می‌کردند.

صوفیان گفت: «اما سوهان حلوا اساساً با دو مناسبت مرتبط است – عروسی و اورس در اجمر شریف، جشنواره سالانه ای که برای بزرگداشت سالگرد درگذشت قدیس صوفی معین الدین چشتی برگزار می شود.

در دوران اورس، توزیع سوهان حلوا به عنوان «نیاز» یا پیشکش برای دوستان نزدیک و اقوام رایج است.

اگرچه حلوای سوهان در هند و پاکستان شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرد، اما جالب است که این دسر با سابقه‌ای مشترک در هر دو طرف محبوب است.

در زمانی که روابط سیاسی بین دو کشور تیره است، سوهان حلوا عمیقاً در یک طرف مرز با مولتان و از سوی دیگر با اجمر شریف پیوند خورده است – دو شهری که اقامتگاه مقدسین در نظر گرفته می‌شوند.

به نوعی به مردم دو طرف یادآوری می کند که هر چقدر هم که روابط سیاسی تیره شود، این شیرینی سلطنتی همچنان آنها را به هم پیوند می دهد.

میان وعده خوش طعم ایرانی قطاب و سوهان عسلی
قطاب و سوهان عسلی یک شیرینی سنتی و محلی در شهرهای باستانی ایران یزد و کرمان است که به عنوان یکی از خوشمزه ترین شیرینی ها برای پذیرایی در مهمانی ها و جشن ها شهرت فراوانی دارد.

قطاب طعمی متمایز دارد که آن را از سایر شیرینی ها متمایز می کند.

سوهان

این شیرینی خوشمزه به دلیل دارا بودن بادام، پسته، هل و گلاب از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است.

حاوی ویتامین های E، B1، B6، پتاسیم، فسفر و روی است.

از فواید عالی گز آردی کرمانی ۲۸ درصد خوشمزه، می توان به تقویت سلول های عصبی، جلوگیری از چین و چروک پوست، متعادل سازی اشتها، کاهش کلسترول خون، شادابی روحیه، بهبودی، رفع بوی بد دهان، بهبود هضم غذا و … اشاره کرد.

شیرینی مغذی سوهان ایرانی
سوغاتی ها در حال حاضر در شکل ها و اندازه های مختلف از جمله سوهان لقمه، سوهان حلوایی و سوهان گازی موجود هستند. آب نبات سوهان عمدتاً از گندم جوانه زده تهیه می شود، اما حاوی زرده تخم مرغ، هل، پسته، زعفران و روغن نیز می باشد. از آنجایی که سوهان حاوی غلات رشد یافته است، سرشار از پروتئین و منبع بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین E و B است و همچنین اثر آرام بخش و تسکین دهنده ای بر بدن دارد.

سوهان با قندهای طبیعی شیرین شده است که به آن اجازه ذخیره انرژی و جلوگیری از خستگی را می دهد. همچنین در سوهان از روغن‌های حیوانی و گیاهی استفاده می‌شود، بنابراین خوردن آنها دیگر باعث افزایش کلسترول نمی‌شود.