تصاویر آجر قم گه در آتش ترکید

مفهوم این فناوری از بنایی محدود تکامل یافته است، یک سیستم ساختمانی مقاوم در برابر زلزله که در آن ابتدا دیوارهای بنایی ساخته می‌شوند.

در بنایی آجر قم غیرمسلح نیمه بتن (SC-URBM) با المان بتن مسلح (RC) مقاوم سازی شده.

تنها پس از آن ستون‌ها و تیرهای بتنی برای محصور کردن (محصور کردن) دیوار ریخته می‌شوند. فناوری SC-URBM مفهومی مشابه دارد اما نیازی به پیاده سازی در مرحله اولیه ساخت ندارد.

این شامل اتصال نوارهای بتن آرمه (RC) به یکدیگر از طریق ضخامت جزئی دیوار است و می تواند مقاوم سازی یا مقاوم سازی در ساختمان های قدیمی تر باشد.

محققان، Lakshmi Latha، Samit Ray Chowdhury، Suparno Mukhopadhyay و Kunwar Bajpai، دو ساختمان آجری تک طبقه یکسان را طراحی کردند – اولی کاملاً غیر مسلح (URBM) و دومی نیمه محدود (افقی و عمودی).

این دو ساختمان تحت آزمایشی به نام پروتکل بارگذاری شبه استاتیکی آرام چرخه معکوس قرار گرفتند تا عملکرد لرزه ای بهبود یافته ساختمان SC-URBM در مقایسه با ساختمان URBM اندازه گیری شود.

یک مرکز آزمایش شبه دینامیک برای ارزیابی تجربی اقتصادی مقاومت در برابر زلزله نمونه اولیه سیستم‌های ساختاری تکمیل‌شده تحت هدایت پروفسور دورکش سی رای تحت برنامه صندوق زیرساخت علم و فناوری وزارت علوم و فناوری، دولت هند توسعه یافته است. pdf) استفاده شد.

این آزمایش‌ها ثابت کردند که این فناوری عملکرد بهتری را در عناصر محدود و دیوارهای باربر برای دستیابی به عملکرد لرزه‌ای بهبود یافته ارائه می‌کند. نتایج این تحقیق در مجله ASCE Journal of Structural Engineering منتشر شد.

این تکنیک برای تقویت ساختمان‌های موجود URBM نه تنها از نظر معماری جذاب است، بلکه می‌تواند به راحتی توسط نیروی انسانی در دسترس محلی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

آنها دریافتند که SC-URBM می تواند به طور قابل توجهی ظرفیت اتلاف انرژی و انعطاف پذیری یک ساختمان مقاوم سازی شده را بدون به خطر انداختن کارایی آن افزایش دهد. بنابراین، عملکرد ظرفیت این گونه ساختمان ها در هنگام زلزله بهتر از ساختمان های URBM خواهد بود.