زنی از سنگ مرمریت جندق به عنوان گوشت در پخت قورمه سبزی استفاده می کند

سنگ دگرگونی که وقتی سنگ آهک تحت فشار یا حرارت زیاد قرار می گیرد، به وجود می آید سنگ مرمریت جندق است.

سنگ مرمر در شکل خالص خود سنگی سفید رنگ با ظاهری کریستالی و قندی است که از کربنات کلسیم (CaCO3) تشکیل شده است.

معمولاً سنگ مرمر حاوی مواد معدنی دیگری از جمله کوارتز، گرافیت، پیریت و اکسیدهای آهن است. این مواد معدنی می توانند به مرمر رنگ صورتی، قهوه ای، خاکستری، سبز یا رنگارنگ بدهند.

در حالی که سنگ مرمر واقعی از سنگ آهک تشکیل می شود، مرمر دولومیتی نیز وجود دارد که وقتی دولومیت [CaMg(CO3)2] دچار دگرگونی می شود، تشکیل می شود.

سنگ آهک، ماده اولیه سنگ مرمر، زمانی تشکیل می شود که کربنات کلسیم از آب رسوب کند یا بقایای آلی (پوسته، مرجان، اسکلت) جمع شود.

سنگ مرمر زمانی تشکیل می شود که سنگ آهک دگرگونی را تجربه می کند.

سنگ

معمولاً این اتفاق در مرز صفحه تکتونیکی همگرا رخ می‌دهد، اما وقتی ماگمای داغ سنگ آهک یا دولومیت را گرم می‌کند، برخی از سنگ‌های مرمر تشکیل می‌شوند.

گرما یا فشار باعث تبلور مجدد کلسیت در سنگ و تغییر بافت آن می شود. با گذشت زمان، کریستال‌ها رشد می‌کنند و به هم می‌پیوندند و ظاهری شیرین و درخشان به سنگ می‌دهند.

سایر کانی های سنگ مرمر نیز در طول دگرگونی تغییر می کنند. به عنوان مثال، خاک رس متبلور می شود و میکا و سایر سیلیکات ها را تشکیل می دهد.

سنگ مرمر در سراسر جهان یافت می شود، اما چهار کشور نیمی از تولید آن را تشکیل می دهند: ایتالیا، چین، اسپانیا و هند.

احتمالاً مشهورترین سنگ مرمر سفید از Carrara در ایتالیا می آید. سنگ مرمر کارارا توسط میکل آنژ، دوناتلو و کانوا برای مجسمه های شاهکار خود استفاده شد.

بلورهای قابل مشاهده در سنگ مرمر به آن سطح دانه ای و ظاهر مشخصی می دهد، اما خواص دیگری برای شناسایی سنگ مورد استفاده قرار می گیرد.