سماور پلان که هنگام خنک شدن رنگ چای را تغییر می دهد

سماور ها بخصوص سماور پلان برای کسانی طراحی شده است که عادت ندارند به جایی عجله کنند و برای هر دقیقه لذت خود ارزش قائل هستند.

دم کردن چای در چنین سماوری مانند مدیتیشن است. برای تهیه چای خوشمزه، باید تراشه های چوب را به آرامی خرد کنید، مخروط ها را در یک جنگل کاج جمع کنید و سپس با استفاده از تراشه های چوب آتش روشن کنید.

سپس فقط باید صبر کنید تا چای به آرامی بجوشد. در این بین می توانید از دود بادام تلخی که از دودکش بیرون می آید لذت ببرید. چنین سماوری برای کلبه های تابستانی یا پیک نیک در فضای باز ایده آل است.

در یک دستگاه، یک کانال گاز، یک مبدل حرارتی، یک جعبه آتش وصل شده است. مبدل حرارتی به شکل یک مخزن با شکل پیچیده ساخته شده است.

سطح داخلی توسط یک لوله شعله نشان داده می شود که به عنوان دیواره کوره یا محفظه احتراق عمل می کند.

سماور

سوخت در لوله قرار می گیرد. یک رنده در قسمت پایین لوله شعله تعبیه شده است که هوای مورد نیاز برای احتراق سوخت را تامین می کند.

در قسمت بالایی لوله شعله باریک شده و به لوله خروجی عبور می کند. یک لوله L شکل روی آن قرار داده شده است که قسمت اصلی دستگاه و دودکش را به هم متصل می کند که نیروی رانش لازم برای احتراق را تشکیل می دهد.

کشش کارآمد نیز توسط جریان طبیعی هوای گرم ایجاد می شود. آب تمام گرمایی که از طریق لوله (کوزه) بالا می رود را دریافت می کند.

با توجه به اینکه لوله دارای سطح بزرگی است دمای آب به سرعت تا نقطه جوش بالا می رود. سپس دمای تنظیم شده حفظ می شود.

وقتی سماور روی زغال کار می کند، بالاترین دما در نزدیکی مرکز احتراق (در قسمت پایین دستگاه) تشکیل می شود. قسمت بالایی لوله شعله کمتر گرم می شود. این توزیع صحیح دما برای گرم کردن مایع است.