گاز طبیعی فشرده (CNG) یک سوخت جایگزین است که می تواند به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل یا سوخت پروپان استفاده شود.
این سوخت جایگزین مزایای زیادی در کنترل آلودگی محیطی و هوا دارد.
در نظر گرفته می شود که از نظر زیست محیطی یک جایگزین “پاک” برای آن سوخت ها باشد و در صورت نشت سوخت بسیار ایمن تر است.
گاز طبیعی سبکتر از هوا است، بنابراین در صورت نشت یا ریختن به سرعت پراکنده می شود.
شیلنگ گاز cng یکی از ابرازهایی است که برای دریافت سوخت به کار می رود.
استفاده از پتانسیل کامل CNG به عنوان سوخت جایگزین وسیله ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.
از فشرده سازی گاز طبیعی (عمدتاً متان) ساخته می شود.
مشخص شده است که برای موتورهایی که با CNG کار می کنند، با کنترل دقیق نسبت A/F و کاتالیزورهای ویژه برای گازهای خروجی CNG، استانداردهای انتشار اگزوز SULEVFootnote1 کالیفرنیا رعایت شده است.
مزایای CNG به عنوان سوخت قبلاً توسط تعدادی از مطالعات برجسته شده است.
CNG به عنوان یک جایگزین جالب برای سوخت های فسیلی مایع، انتشار CO2 را کاهش می دهد و یک منبع انرژی پاک برای حمل و نقل فراهم می کند [5، 6].
از معایب استفاده از CNG در موتورها، سرعت کمتر شعله آن است که باعث افزایش دمای اجزای موتور می شود.
علاوه بر این، راندمان حجمی کم و چگالی انرژی CNG باعث کاهش گشتاور خروجی موتور در موتورهای تنفس طبیعی می شود.
موتورهای جرقه ای دوسوختی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، مجهز به سیستم های تزریق گاز مستقل و سوخت مایع هستند.
آنها می توانند با گاز یا سوخت مایع کار کنند اما از پتانسیل هر سوخت به طور کامل استفاده نمی کنند.
این استراتژی تزریق جدید در اوایل دهه 2000 گزارش شد و شامل تزریق یک سوخت گازی مانند CNG با عدد اکتان بالا، با سوخت مایع مانند بنزین با چگالی انرژی بالا، در طول یک چرخه موتور، به منظور بدست آوردن بیشترین مزایای هر دو سوخت.
یک موتور توربوشارژر قدرت کلی بیشتری نسبت به همان موتور تنفس طبیعی تولید می کند.
این می تواند به طور قابل توجهی نسبت قدرت به وزن موتور را بهبود بخشد.
توربین انرژی جنبشی و حرارتی تلف شده را از جریان گاز خروجی با دمای بالا استخراج میکند و نیرویی را برای به حرکت درآوردن کمپرسور تولید میکند که هزینه آن افزایش جزئی در تلفات پمپاژ است.
همچنین استفاده از CNG در موتور توربوشارژ جرقه دار مزایای دیگری مانند مقاومت در برابر ضربه بالا و توان ویژه بالاتر را ارائه می دهد.
از سوی دیگر، در مقایسه با موتورهای بنزینی، برای موتورهای تنفس طبیعی با سوخت CNG، راندمان حجمی حدود 4 تا 10 درصد به دلیل چگالی انرژی کمتر کاهش می یابد و گشتاور خروجی موتور را کاهش می دهد.
علاوه بر این امکان تشکیل رسوب بر روی سطح شیرهای آبگیر از آنجایی که اثر پاک کنندگی بنزین وجود ندارد، بیشتر است.
سرعت شعله کمتر CNG باعث افزایش دمای اجزای موتور نیز می شود.