صیفی جات رایگان در بازار قم غوغا به پا کرد

یک سیستم کشت گیاهان بسته در فضای بسته اخیراً به دلیل تولید گیاهان با کیفیت بالا با حداقل استفاده از منابع و انتشار آلاینده های محیطی مورد توجه جوامع قرار گرفته است.

مزیت این سیستم امکان کوتاه شدن دوره کشت به میزان 40 تا 50 درصد با رشد یکنواخت و محصول با کیفیت بالا در طول سال است.

محیط نور یکی از مهمترین عواملی است که تولید زیست توده، صفات مورفولوژیکی گیاهان و کیفیت غذا را تنظیم می کند.

صیفی جات امروز شیراز دارای تنوع بالایی می باشد.

سرمایه گذاری اولیه و هزینه های عملیاتی بالای تولید گیاه در یک سیستم کشاورزی سرپوشیده مستلزم به حداکثر رساندن عملکرد به دست آمده در زمان کوتاه است.

بنابراین، بهینه سازی شرایط نور برای تولید محصول در تمام طول سال و کارآمد در محیط داخلی ضروری است.

لامپ ها تنها منبع روشنایی در سیستم تولید کارخانه های داخلی هستند.

در میان منابع نور مصنوعی، LED ها حداکثر بازده پرتوهای فعال فتوسنتزی (PAR) را ارائه می دهند و اجازه می دهند تا سطح تابش را برای تولید زیست توده و هزینه های انرژی بهینه کنند.

کاهو یکی از محصولات اصلی در کارخانه گیاهی است.

مطالعات متعددی تأثیر چگالی شار فوتون فتوسنتزی (PPFD) و دوره نوری و همچنین تأثیر متقابل این عوامل را بر روی رشد و ویژگی‌های برگ‌های کاهو تولید شده در یک سیستم کشت داخلی بررسی کرده‌اند.

بسیاری از گزارش های علمی انجام شده در مورد کاهو (Lactuca sativa L.) به عنوان یک گیاه مدل رشد یافته در تأسیسات بدون نور خورشید نشان داده اند که تغییرات در طیف نور به طور قابل توجهی بر رشد و نمو گیاهان، ترکیب معدنی آنها تأثیر می گذارد و محتوای مواد مغذی.

با این حال، اطلاعات کمی در مورد تأثیر درمان عوامل نوری و دوره نوری کاهوی روما بر کیفیت حسی در دسترس است.

کیفیت حسی محصولات غذایی را می توان با استفاده از ویژگی های مربوط به رنگ، بافت، بو و طعم تعیین کرد.

نتایج یافت شده در ادبیات مربوط به تأثیر LED های ترکیبی RBW (قرمز (R)، آبی (B) و سفید (W)) بر برخی ویژگی های حسی کاهوی بوستون بود.

تعداد کمی از مطالعات مربوط به نیازهای نور در سیستم تولید گیاهان سرپوشیده به شکل گیری سر به عنوان کاهوی رومی Lactuca sativa var مربوط می شود.

نشان داده شده است که با افزایش PPFD در محدوده 100 تا 600 میکرومول بر مترمربع بر ثانیه در دوره نوری 14 ساعت، زیست توده قسمت بالای زمینی کاهوی رومی سر شل “Lvling” و نیترات افزایش یافت.

غلظت نیترات در کاهوی کشت شده در هیدروپونیک می تواند به سطحی نزدیک شود که برای سلامتی انسان خطرناک است.

بنابراین، برای ایمنی مواد غذایی ضروری است که تجمع نیترات در برگها محدود شود.

یک دوره نوری 14 ساعت در دمای 25/18 درجه سانتیگراد مناسب ترین برای رشد سریع کاهو روما در یک سیستم کشت هیدروپونیک خانگی بود.

در کاهوی رومی، به عنوان مثال، رشد شده در PPFD 195 میکرومول در مترمربع بر ثانیه، تغییرات مورفولوژیکی و لکه‌های نکروزه برگ و همچنین سوزش نوک نوک را می‌توان مشاهده کرد که بر بازارپسندی محصول تأثیر منفی گذاشت.