طرز تهیه ماکارونی شکل دار با سویا

برای تهیه ماکارونی شکل دار با سویا با توجه به نکاتی می‌توانیم یک ماکارونی خوشمزه درست کنیم .ماکارونی با سویا یکی از انواع ماکارونی می باشد برای کسانی که طعم و مزه گوشت چرخ کرده را دوست ندارند ویا در هنگامی که گوشت چرخ کرده در خانه موجود نیست و برای تهیه ماکارونی دوست دارند از سویا استفاده کنند و از خواص خوب سویا استفاده کنند. ما می توانیم به دلخواه در مواد میانی ماکارونی با سویا انواع سبزیجات دلخواه را بریزیم و یا با هر فرمی که از ماکارونی ها دوست داریم این غذا را تهیه کنیم و یا به دلخواه می توانیم از مخلوط گوشت و سویا استفاده کنید

طرز تهیه ماکارونی شکل دار با سویا

طرز تهیه ماکارونی شکل دار

طرز تهیه ماکارونی شکل دار طرز تهیه ماکارونی شکل دار بسیار راحت است و ما می‌توانیم برای خود و خانواده ا را درست کرده و مصرف کنیم ماکارونی یکی از غذا هایی است که چه کودکان و چه بزرگسالان علاقه زیادی به میل کردن آن دارند. ماکارونی با سویا یکی از روش های بسیار عالی و مغذی تهیه ماکارونی می باشد که نه تنها مضر نیست.

برای تهیه ماکارونی اولین مرحله ایی که انجام می‌دهیم مرحله آماده سازی سویا است سویا را داخل آب ریخته و به مدت 5 دقیقه زمان می دهیم تا کاملا نرم شود، حالا آن را آبکش میکنیم و کاملا فشار می دهیم تا آب اضافی آن خارج شود. در مرحله دوم قابلمه مناسبی را روی حرارت میگزاریم و داخل آن روغن میریزیم ، حالا پیاز را نگینی خورد میکنیم و داخل روغن خوب تفت می‌دهیم . فلفل دلمه ای و سیر رنده شده را به پیاز افزوده و خوب تفت می دهیم تا عطر آن بلند شود، سپس سویا را افزوده و کاملا مواد را با هم تفت می دهیم.

در ادامه قارچ های اسلایس شده را اضافه میکنیم و کمی حرارت را بالا می بریم تا آب قارچ کشیده شود سپس سیب زمینی سرخ شده را اضافه میکنیم و تفت میدهیم، سپس رب گوجه فرنگی را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به مواد می افزاییم و خوب تفت می دهیم تا کاملا رنگ رب آزاد شود، یک استکان آب افزوده درب ظرف را می گذاریم تا سس پخته و به غلیظ شود و آب آن تبخیر شود .داخل قابلمه ای را تا نیمه آب می ریزیم و کمی نمک به آن می افزاییم، زمانی که به جوش آمد. ماکارونی را داخل آب جوش ریخته و به مدت 8 دقیقه آن را می پزیم و در آخر به آن کمی روغن اضافه میکنیم و بعد ماکارونی را آبکش می کنیم و با آب می شوییم تا نشاسته اضافی آن خارج شود.

حالا ته قابلمه مناسبی را کمی روغن می ریزیم و یک لایه سیب زمینی ورقه شده می چینیم، حالا یک لایه ماکارونی و یک لایه سس ریخته و این کار را ادامه می دهیم تا مواد به تمام شود ودر پایان کمی ای و کمی روغن به آن اضافه میکنیم‌تا کاملا پخته شود .در قابلمه را میگزاریم و قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا کاملا دم بکشد ، سپس دیس زیبایی را روی قابلمه گذاشته و ماکارونی را برمی گردانیم و سرو می کنیم .

ماکارونی سرشار از اسید فولیک می باشد و یک غذای گندمی کامل محسوب می شود. ماکارونی را به شکل های مختلف و با ادویه های متفاوت می توان تهیه نمود. مصرف ماکارونی برای سلامت مو مفید می باشد و باعث سلامت پوست می شود. ماکارونی سرشار از نشاسته می باشد، پروتئین موجود در ماکارونی حدودا هفت برابر کمتر از میزان نشاسته آن می باشد. ماکارونی دارای آهن و روی می باشد و همچنین املاح معدنی و ویتامین نیز در ماکارونی وجود دارد.

ارزش تغذیه‌ای ماکارونی در اصل وابسته به آردی است که در تهیه‌ی ماکارونی از آن استفاده می‌شود. این ماده‌ی غذایی غنی از نشاسته است، در حالی که میزان پروتئین آن حدود ۷ تا ۸ برابر کم‌تر از میزان نشاسته‌ی آن است. از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی، در مقایسه با غذا‌های دیگر که منبع اصلی املاح معدنی و ویتامین‌ها هستند، در حد متوسطی است. تجزیه‌ی اسید‌های آمینه‌ی ترکیبات پروتئینی ماکارونی در مقایسه با ترکیبات پروتئینی غذا‌های دیگر مانند شیر، تخم مرغ و پروتئین سویا که روزانه مصرف می‌کنیم، نشان می‌دهد که از نظر اسید آمینه‌ی ضروری لیزین در حد پایینی قرار دارد و به دلیل همین محدودیت اسید آمینه‌ای، ارزش تغذیه‌ای آن کاهش می‌یابد؛ بنابراین فاکتور ارزش بیولوژیکی و فاکتور میزان پروتئین ماکارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایین‌تر است.

از طرفی این ارزش تغذیه‌ای ماکارونی از مرحله‌ی خرید در سوپر مارکت تا پختن آن و قرار گرفتن روی میز غذا دست خوش تغییر می‌شود. در بعضی از موارد نزدیک به ۲۰ درصد ترکیبات انرژی‌زای آن به هنگام پخت از دست می‌رود، اما باید به خاطر داشته باشیم که ماکارونی هیچ‌گاه به تنهایی و بدون چاشنی خورده نمی‌شود. ماکارونی محصولی نیمه فرایند شده است که در تهیه‌ی آن؛ فانتزی بودن، نوآوری و حتی علم تغذیه سهم زیادی دارد.

سویا یکی از غنی ترین مواد گیاهی است که افراد زیادی تمایل به گنجاندن آن در رژیم غذایی خود را دارند. دانه سویا از سوی چین و شرق آسیا به تمام دنیا معرفی شد.در شرق آسیا سس سویا را روزانه با تمامی غذاهای خود میل می‌کنند اما در کشورهای دیگر دانه خوراکی یا پروتئین فراوری شده آن به صورت مایه ماکارونی بدون گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.پروتئین این سویای فراوری شده با گوشت کاملاً برابری می‌کند. از این رو جایگزین خوبی برای این ماده غذایی به شمار می‌رود. آهن پروتئین سویا نیز با گوشت تفاوت چندانی ندارد. یکی دیگر از دلایلی که می‌توان سویا را جایگزین گوشت کرد این است که چربی کم آن است.

متخصصان توصیه می‌کنند بیش از نیم کیلو گوشت در هفته مصرف نشود در صورتی که سویا به خاطر غنی بودن از مواد آنتی اکسیدان و فیبر به مقدار زیاد مورد استفاده خواهد بود.در سال گذشته انجمن سلامتی آمریکا افراد را برای کاهش کلسترول به خوردن سویا تشویق کرد. شیر سویا که یکی از فرآورده های سویا است کلسترول صفر و چربی غیر اشباع دارد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد حتی در صورت داشتن کلسترول نرمال با مصرف سویا می‌توان آن را به شکل ثابت نگه داشت. مصرف شش هفته‌ای پروتئین سویا باعث کاهش چشمگیر انواع کلسترول و در نتیجه بیماری های قلبی می‌شود.سویا به عنوان منبعی از اسید لینولئیک و اسید لینولنیک شناخته می‌شود که چربی و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهند. این ماده را می‌توان به شکل مایه ماکارونی با سویا در غذاهای هفتگی گنجاند.