مواد جاساز شده در لپه بسته بندی گلستان خبرساز شد

محتوای آمیلوز نشاسته نخود گزارش شده است که به طور گسترده ای در بین انواع و لاین های جهش یافته متفاوت است (مرجع Guillon و Champ28).

نشاسته لپه بسته بندی گلستان چروکیده که از نظر فنی حبوبات نیست زیرا به شکل نابالغ به عنوان سبزی مصرف می شود، حاوی 60 درصد یا بیشتر آمیلوز است (مرجع هوور، هیوز و چانگ21).

گزارش شده است که نشاسته نخود چروکیده حاوی 76.8 درصد آمیلوز و 4.5-17.7 درصد نشاسته مقاوم است، در مقایسه با 27.8 درصد آمیلوز و 2.1-6.3 درصد نشاسته مقاوم در نخود فرنگی صاف.

غلظت آمیلوز و نشاسته مقاوم به تنوع و محیط رشد بستگی دارد (مرجع Dostálová، Horáček و Hasalová13).

هود-نیفر و همکاران (مرجع Hood-Niefer، Warkentin و Chibbar6) هیچ تأثیری از تنوع یا محیط بر محتوای آمیلوز نشاسته نخود مشاهده نکردند.

با این حال، این مطالعه شامل انواع نخود فرنگی چروکیده نمی شود.

فیبر غذایی در نخودفرنگی هم از پوسته بذر (الیاف بیرونی) که معمولاً به آن پوسته گفته می شود و هم از لپه (الیاف داخلی) ناشی می شود.

پوشش دانه عمدتاً حاوی پلی ساکاریدهای نامحلول در آب، عمدتاً سلولز است، در حالی که الیاف لپه از پلی ساکاریدهایی با درجات مختلف حلالیت، از جمله همی سلولزها و پکتین ها، همراه با سلولز تشکیل شده است (مرجع Tosh و Yada7، Reference Guillon و Champ28, و Mac29، Reference.

خواص نشاسته و ترکیبات فیبر موجود در آن، نخود فرنگی را به غذایی با شاخص گلیسمی پایین تبدیل می کند و از این رو در پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 مفید است (مرجع ترینیداد، مالیلین و لویولا30).

علاوه بر این، فیبر ممکن است با کاهش بازجذب اسیدهای صفراوی، کلسترول خون را کاهش دهد (مرجع چن، اندرسون و جنکینز31).

نخود فرنگی، مانند سایر حبوبات، حاوی غلظت قابل توجهی از خانواده رافینوز و سایر الیگوساکاریدهای حاوی گالاکتوز (مرجع Tosh و Yada7) است که ممکن است اثرات پری بیوتیکی در روده بزرگ داشته باشد (مرجع فرناندو، هیل و Zello32).

ویتامین ها و مواد معدنی
Reichert & MacKenzie (مرجع Reichert و MacKenzie29) غلظت مواد معدنی اصلی را در چهار نمونه نخود تعیین کردند.

پتاسیم (04/1 درصد وزن خشک و پوست کنده) برجسته‌ترین عنصر است و پس از آن P (39/0 درصد)، منیزیم (10/0 درصد) و کلسیم (08/0 درصد) قرار دارند.

مقادیر هفت ماده معدنی کمیاب نیز اندازه گیری شد.

نمونه های نخود حاوی میانگین 97 قسمت در میلیون (ppm) Fe، 42 ppm Se، 41 ppm روی، 12 ppm مو، 11 ppm منگنز، 9 ppm مس و 4 ppm B. Gawalko و همکاران بود.

(مرجع Gawalko، Garrett و Warkentin33) مشخص کردند که نخود زرد از کانادا حاوی سطوح بالاتری از آهن، منیزیم و منگنز است، اما سطوح پایین‌تری از پتاسیم در مقایسه با نخود سبز دارد.

در همان مطالعه، Se در 56 درصد از نمونه‌های مورد تجزیه و تحلیل، از حداکثر سطح باقیمانده تعیین‌شده توسط جمهوری خلق چین فراتر رفت.

با این حال، Se یک عنصر ضروری در نظر گرفته می‌شود و این مقدار حداکثر سطح باقیمانده در حال حاضر مجدداً ارزیابی می‌شود.

نویسندگان پیشنهاد کردند که نخودهای تولید شده در کانادا ممکن است برای مناطقی از جهان که کمبود آن در آن برجسته است مفید باشد.