پیدا شدن شال سوزن دوزی دوره قاجاریان در موزه لوور جنجال بپا کرد

بافتن پارچه های طرح دار از نظر فنی بسیار چالش برانگیزتر و سخت تر از گلدوزی دستی است، به خصوص که الگوها رو به پایین بافته می شوند و همراه با خود پارچه ایجاد می شوند.

به همین دلیل است که بافندگان از آینه استفاده می کنند تا ببینند چگونه الگوی کلاسیک در حال شکل گیری است.

سخت ترین کار این است که کل نقوش زینتی در شال سوزن دوزی را محاسبه کنید زیرا به دقت کامل و برتری فنی نیاز دارد.

تکنیک های بافندگی امکان ایجاد نقوش مختلف و توزیع آنها را در سراسر پارچه فراهم می کند.

تعداد زیادی الگو و طرح وجود دارد و هر یک پیام مشخصی را منتقل می کند.

شخص باید کد مخفی پشت هر الگو را رمزگشایی کند تا بفهمد چه اطلاعاتی را منتقل می کند.

خطوط اصلی، که در آن نقوش بر روی روسری چیده شده است، خطوط هستند.

زیور آلات از ردیف های موازی تشکیل شده است: باریک، متوسط و پهن.

همچنین یک الگوی اولیه وجود دارد که مانند یک خط پهن به نظر می رسد و از روی پارچه عبور می کند.

این الگو دارای چهار رنگ سنتی است: سفید، سیاه و زرد که در پس زمینه قرمز در هم تنیده شده اند.

شایان ذکر است، رنگ‌ها در ترکیب‌های خاصی نه تنها در این الگوی قدیمی، بلکه در سرتاسر روسری‌های düýpli gyňaç چیده شده‌اند که عمیقاً با تزئینات ظریف خود تحت تأثیر قرار می‌دهند.

خطوط موازی، طرح‌های هندسی و تکرارهای متمایز، الگوها را با گلدوزی‌های دستی قابل مقایسه می‌کنند.

بسیاری از نقوش واقعاً یادآور دوخت های گلدوزی با دست هستند.

نقوش پارچه مشابه نمونه هایی است که در دست دوزی و فرش دستباف استفاده می شود.